Man tager vad man haver

Ja, överkonsumering av matvaror är ju ett faktum i alla hem tror jag. Hur bra är du på att äta upp din mat? Jag har fått in en rutin angående handling och matlagning som jag tror.. har minskat våran konsumtion. Jag planerar alltid veckovis, utgår vad som finns, tex en fläskfile i frysen då blir det en köttgryta på torsdag etc. Jag brukar också emellanåt, varannan månad lämna en vecka fri för kreativ matlagning! Ingen handling, utan bara göra av det som finns! Mycket kreativitet får spela men ju fler veckor som paserar ju mer van och kreaiv blir man.
Eftersom jag redan lagar den mesta mat från grunden så har jag redan vunnit mycket på att våga! Man ska inte vara feg.. Testa, det finns kanske nån macka att ta om det smakar för illa =)

Tips på restmatlagning!

Frys in överbliven tacoköttfärs, ett par lådor räcker till en mumsig tacogratäng! Med färs, majs, tomater om det finns, cremefraiche eller annan röra och ost!

Pasta och tomatsås, krossade tomater lök och vitlök? Det är ju mat det också!

Pannkakor, perfekt att ha ett par i frysen, mellis utflykt etc. Eller sno ihop på mjölrester, lite grövre pankisar skadar väl inte?

Ris.. Blanda med frysta grönsaker till en sallad med korv, bacon eller kyckling, eller flied lice =)

Gårdagens pasta blandas kanske med en slatt köttfärsås från frysen och över med ost och in i ugnen, taadaa pastagratäng!

Kokt potatis, det svåraste tycker jag.. Kanske har du några bra tips? Jag vill haaa!!!

Ibland får man ju för sig att vara så nyttig och handlar på sig frön och nötter och sånt som bara blir liggande.. Baka bröd och ha i lite av varje, brukar bli super! Lika med vätskor, fil eller yougurt eller mjölk etc byt ut vätskan i receptet!

Jaha får nu se om jag inspirerat fler till restmatlagning! Just nu har jag ett bröd på jäsning med lite av varje i mjölväg, får se om det funkar till mellis =)



Kommentarer
Postat av: Lindize

Du är ju helt underbar du, toppen :):)

Mer mer :)

Recept, kanske tips på hur man gör med envisa barn. Som tex vägrar ha kläder på sig ;)

Ha en bra dag!!

2010-09-16 @ 12:45:22
Postat av: Tina

På potatis kan du göra egen pytt, i med lite slantade korv och delade köttbullar och så tärna den kokta potatisen. Voila!!

2010-09-16 @ 15:53:54
Postat av: Eva Nordin Håtveit

Kokt potatis går ju bra att tärna ock steka.

Stekt falukorv till, några ägg och t.ex stuvad spenat till. Mums.

Förr i tiden kunde man lägga kokta potatisar på vedspisen.Var och en tog sina potäter och åt med smör, ost eller nåt annat överblivet.

Men idag vill vi ha lagad mat. Då tog man vad man hade för att få något i magen.

För övrigt kan jag säga att här blir det inga matrester. Med hund och höns går inget till spillo.

Möjligtvis potatisskal på sommaren. Hönsen gillar gräs och insekter mycket bättre.

2010-09-16 @ 16:55:10
Postat av: jenny

Med kokt potatis har man bra grund till soppa dagen efter, särskilt om man har köttfärs kvar oxå...då blir det gött med köttfärsoppa m potatis och lök till exempel! Men är det bara någon potatis kvar så åker de i hundhinken hos oss, med egna "hushållsgrisar" så blir matsvinnet minimalt, hehe!

2010-09-16 @ 19:44:17
Postat av: Linda

Pressa potatisen och frys in, bra att göra potatisbullar/plättar på. De blir ju lite matigare än pankaka.

2010-09-20 @ 19:55:44
URL: http://www.detblirvaddetblir.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0