Moussetårta

Jag har ju lovat att lägga ut receptet på tårtan, men har virrat bort vilken blogg jag hittade den på så här kommer receptet!

Drottningmoussetårta

Ingredisenser
5 gelatinblad, 3 äggulor, 7 1/3 dl florsocker, 6 1/4dl grädde, 250g osötade mixade bär (jag tog hallon)

Gör så här
Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i ca 10min. Vispa äggulor och socker lätt och luftigt, vispa grädden till ett fast men inte hårt skum. Häll av vattnet från gelatinbladen utan att krama ur dom, smält tillsammans med 1dl av grädden. Vänd, inte vispa, försiktigt ihop ingredienserna till en slät mousse. Häll i en form med löstagbar kant 24cm, täck med bakplåtspapper och frys in. Ta loss kanten direkt när du tar tårtan ur frysen så får du snygga kanter. En tårta tinar på ca 3h i kylskåp, klarar sig i frysen några månader så passa på att göra två!



Jag mixade aldrig hallonen utan hällde i som dom var, vart gott med bitar i! Jag har garnerat med blåbär, fungerar säkert lika bra med andra bär!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej

Oj va smarrigt! Här ska bakas tårtor! Tack för tipset..

/Nina

2009-08-17 @ 21:54:38
Postat av: Emma

Smarrigt den vill jag bli bjuden på =)

2009-08-18 @ 15:49:16
Postat av: Maria

Hej Lina! Skulle prova göra din smarriga tårta, men det gick inte så bra. Ska det verkligen vara 7 1/3 florsocker? Har lite svårt att få ihop det till en smet.



/MAria

2009-09-10 @ 20:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0