Hembakat hårdbröd!

Oj vilket gott bröd jag bakat idag! Receptet kommer här..

Hårt Grahamsbröd med soltorkade tomater och valnötter

ca12 bitar

5 soltorkade tomater i marinad (antipasto går oxå bra)
1 ½dl grahamsmjöl
ca 2dl vetemjöl
1msk socker
½tsk salt
½tsk bakpulver
1krm cayenn (eller paprika)
2tsk torkad timjan
ca ½dl hackade valnötter
1msk olivolja
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser utom nötterna. Tillsätt olja och ägg så det blir en deg, tillsätt mer mjöl efter behov. Arbeta sedan i dom hackade tomaterna och nötterna för hand.
Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut till en fyrkant eller oval ca 5mm tjock. Skär kakan i 4 delar och lägg på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper.
Grädda 12min, vänd på bröden och grädda ytterligare 10min, låt svalna på galler och bryt sedan sönder till mindre bitar.



Kommentarer
Postat av: Nina

Mums! låter gott!



hur lärde du dig att virka? jag har faktiskt beställt en bok med olika mönster, så jag tänkte faktiskt åxå försöka börja virka lite! =)



hoppas hela barnaskaran kryar på sig!

2009-09-22 @ 17:20:19
URL: http://ninadays.blogg.se/
Postat av: Jennie

Ser jättegott ut, måste testa!

2009-09-26 @ 08:39:22
Postat av: Rebecca

Gott :D

2009-09-26 @ 09:25:27
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0