Lyxmellis

Ja, min trädgård svämmar över av äpplen så jag passade på att göra äppelmuffins med crunch, riktigt smarriga och inte alls så avancerat som det låter! Jag hade Ossie på armen under tiden, så även enarmade fixar detta =)

Äppelmuffins

12 normalstora eller 6 stora
Grundrecept muffins
2 ägg
2½ dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
50 g smör
Fyllning
2 äpplen
smör till stekning
kanel
farinsocker
Smuldeg
75 g smör
3/4 dl socker
1 dl vetemjöl
1½ dl havregryn

Sätt ugnen på 200 grader. Skala, kärna ur och tärna äpplena. Jag brukar tärna dem ganska smått. Stek sedan äpplbitarna mjuka i smör och häll på så mycket kanel och farinsocker som du önskar. Blanda ihop alla ingredienser till smuldegen. Vispa ägg och socker ljust och luftigt. Blanda alla torra ingredienser och sikta ner det i ägg- och sockersmeten. Smält smöret och häll i det och mjölken och rör ihop det hela till en jämn smet. Fördela sedan i muffinsformar, lägg i äppelbitarna, toppa med smuldeg och grädda mitt i ugnen i ca.15-20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0