Veckans matlista



Japp då var det dax igen! Nu glömde jag ju måndag och tisdag, men några dagar får ni! Recepten finns nedan!


Onsdag:      Potatisbåtar

Torsdag:     Köttsoppa del classico

Fredag:       Fläskfilé Banan

Lördag:       Kyckling, Bacon och Avocadosallad

Söndag:      Kortkväll igen hos Mamma och Pappa



Potatisbåtar 4port

3st stora bakptatisar
25g smör
1dl gräddmjölk
salt, vitpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
2msk hackad gräslök
1 äggula
½ dl riven stark ost

Baka potatisarna i 200 grader ca 30min (eller tills dom är klara). Dela dom på hälften och gröp ur dem. Blanda potatisgröpet med övriga ingredienser och  spritsa tilbaka blandningen i skalen. Sänk ugnen till 175grader, ställ in potatisbåtarna och gratinera i 7-10min tills dom fått en fin färg!


Köttsoppa del classico 4 port

1½ liter köttbuljong
300g grytbitar av nötkött
10 vitpepparkorn
4 hackade vitlöksklyftor
4 lagerblad
salt
1 hackad gul lök
1 hackad morot
1 hackad palsternacka
1 hackad liten kålrot
5 hackade potatisar
1/3 purjolök
2dl rött vin
svartpeppar
en näve persilja¨
(ev 2dl mjölk)

Koka upp buljongen och i med köttet, skumma av. Ös på med pepparkorn, vitlök, lagerblad och salt. Det här ska nu ligga och småputtra i 1timme tills köttet är mört och fint. Grytbitar kan vara sega rackare, så låt dem koka. Ja, när det är gjort häller du i alla grönsakerna och vinet. Låt allt koka tilsammans i 15 till max 20 min. Ja, sedan är det bara att smaka av, krydda lite till och i med persilja. Om du vill ha mjölk i soppan har du i det precis före serveringen och låter allt koka upp en sista gång!

(Dom här recepten kommer från kokboken Husmorsorna)

Fläskfile Banan

Bryn fläskfile i smör. Lägg i ugnsfast form, skiva banan och lägg över filén. Vispa grädde med salt peppar och curry, bred över köttet och bananerna och in i ugnen, 225 grader i ca 20min. Servera med ris och grönsallad.

Kycklingsalladen brukar jag lägga upp på ett jättestort fat med grönskakerna grupperade för sig, så är det enkelt för alla att ta det dom vill. Nu blir det knaperstek bacon och avocado till! Dressing brukar jag blanda cremefraiche med salt peppar och vitlök. Enkelt och gott!


För er som funderar över kortkvällarna så träffas våran familj, jag och gubben och barnen, mamma och pappa, farmor, faster, kusin med sambo, en gång i veckan och äter mat och spelar kort och umgås. Vi turas om om värdskapet. Mycket mysigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0