Baktankar

Jag fick lite lust att baka mellan garderobsrensningar och returinsamlingar. Slängde bokstavligen ihop en grahamsbullsdeg med quinoa och solrosfrön. Det blev förmodligen dom fulaste bröden jag någonsin bakat! Men funkar mycket bra som kuvertbröd.
Nu har jag thekakor i ugnen och hembakade är ju såå goda! Det här receptet använder jag;

Thekakor från Frövi, ca 40st

8dl Havregryn
1l mjölk
175g smör
75g jäst
½dl socker
1tsk salt
ca 2l vetemjöl

Låt havregrynen svälla med mjölken, gärna flera timmar (jag orkar aldrig vänta mer än en ½timme)
Smält smör och häll det i havregrynsmassan. Lös upp jästen i lite av vätskan. Blanda i dom torra ingredienserna, spar lite mjöl till utbakningen. Arbeta till en smidig deg, låt jäsa ca 20min
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda in resten av mjölet. Jag brukar dela degen i fyra och knåda var för sig för att sedan dela i 10. Rulla bullar och platta ut till thekakor. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt dom jäsa 30min.
Grädda ca 10min i 225grader mitt i ugnen, låt svalna under bakduk.



Thekakor på jäsning och fulbröd under :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0